In Nederland.

20 april 2012 - Rotterdam, Nederland

Lieve mensen,

In december meldde ik dat ik de maand april naar Nepal terug zou gaan. Dat is dus niet gebeurd. Van de hoogteziekte in Tibet opgelopen blijk ik nog veel last te hebben. Kortademig, erg snel moe en weinig fut. Advies om maar even hier te blijven en uit te zoeken wat er aan de hand is. En ik mis Nepal iedere dag! Heb veel contact met de mensen daar en kreeg onlangs een foto toegestuurd van Nanu na een van haar operaties.

Nanu. In maart is zij aan haar handjes geopereerd. Oorspronkelijk zouden ook haar voetjes geopereerd worden, maar toen werd besloten om haar speciale schoenen aan te meten. Na enig gemail over en weer waarin ik aangaf dat dit mij geen goede oplossing leek omdat dit korte termijn is en niet voor haar hele leven. Als zij uit de schoenen gegroeid is, wat dan. In de regentijd komen ze onder de modder en zullen ze hard slijten. Wie zorgt voor het onderhoud. Nu kreeg ik van Bharat het bericht dat zij toch geopereerd gaat worden aan haar voeten. Hij zou mij ook hiervan weer op de hoogte houden. De kosten voor de eerste operaties aan haar handjes waren: schrik niet: € 400,00, echt waar. Dit geld is inmiddels daar via de St. Veldwerk terechtgekomen.

Kishor. Met hem is het helaas een ander verhaal. Het duurt mij te lang. Tot nu toe is er nog steeds geen gesprek geweest met een psycholoog. Als maar weer andere berichten over rapporten, gegevens die opgemaakt moeten worden. Het zal wel onderdeel van de cultuur zijn. Voor mij een lesje in geduld hebben en loslaten in liefde en toch ook weer steeds vragen hoe het is.

De onderwijzeressen en kinderen schijnen het nog steeds over mij te hebben. Leuk om te horen en ik mis hun ook. Wil het liefst morgen weer terug. Wat een enorm verschil de leefwereld daar en hier. Wat hebben wij het hier goed! Ik ben heel blij en voel mij bevoorrecht om dit zo te mogen voelen en ervaren. Bezuinigen: het is niet leuk, zeker wel mogelijk.

Hopelijk kan ik nog dit jaar wel en anders volgend jaar weer naar Nepal terug. Dit is ook afhankelijk van het verloop van de bouw van het huis wat ik in Zwolle koop. In een soort woongroep met ecologische en duurzame bouw. Een heel fijne plek aan het Zwarte Water. (www.mwtz.nl)

Als ik weer meer weet over Nanu en Kishor dan laat ik het weten.

Voor nu een warme groet, en Namaste.

Lieke

1. jose:
    18 juni 2012
    Hallo Lieke, ik ben Jose, 56 jaar en heb interesse in het werken als vrijwiliigster in Nepal. Ben verpleegkundige in verslavingszorg ( veel in kinderziekenhuizen gewerkt). gehuwd-geen kinderen. krijg meer tijd om andere dingen te doen nu. leuk om je verlsg ed te lezen.